Hop til hovedindholdet

Alzheimerforeningen logo

Aarhus: Kunst for mennesker med demens på ARoS – Richard Mortensen på udstillingen Mellem Linjerne

Dato og tid

Onsdag d. 10. april 2024 kl. 10:15 til 12:15

Torsdag d. 4. april 2024 kl. 20:00

ARoS, ARoS Allé 2, 8000 Aarhus C. ARoS
ARoS Allé 2
8000 Aarhus C.

Kunst for mennesker med demens: Richard Mortensen Mellem Linjerne

ARoS tilbyder et indholdsrigt frirum for mennesker med demens og deres pårørende.

En omvisning i en aktuel udstilling med en formidlingsassistent vil hver gang være udgangspunktet for samtaler, der handler om de minder og refleksioner, som kunsten vækker. Der vil være ro og tid til fælles introduktion, kaffe og samtaler i et privat rum både før og efter omvisningen.

Du vil kunne opleve den danske modernist Richard Mortensen (1910-1993) på udstillingen Mellem Linierne. Mortensen var et modernistisk ikon og en af drivkræfterne bag den danske surrealisme, og på ARoS præsenterer vi ham i en stor, retrospektiv udstilling, hvor vi kan opleve hans imponerende bidrag til dansk og international kunsthistorie. Med over 80 malerier fra en 60 år lang karriere ser vi i udstillingen, hvordan Mortensen arbejdede med abstrakt kunst ud fra en dyb tro på kunstens potentiale for social forandring. Mod slutningen af sin karriere begyndte Mortensen at arbejde i større skala, mens han forenklede sit formsprog og søgte inspiration i zenbuddhismens og taoismens dyrkelse af renhed, og hvordan komplementære kræfter er afhængige af hinanden.

Til slut vil der være mulighed for at spise frokost i ArtCafé / Orangeriet på ARoS.

Dato og tid: Onsdag d. 10. april 2024 kl. 10:15-12:15.

Mødested: Vores frivillige vil tage imod dig/jer ved indgangen til ARoS Kunstmusem, ARoS Allé 2, 8000 Aarhus C. (ved informationen).

Tilmelding: Tryk på "start tilmelding" her på siden. Har du spørgsmål til tilmeldigen eller arrangementet kan du kontakte Helle Matzen på hellematzen@hotmail.com.

Tilmeldingsfrist: Torsdag d. 4. april kl. 20:00.

Pris: 50 kr. pr. person. Derudover påregnes frokost, som betales direkte i restauranten. Aktiviteten bestilles og betales her i højre side. Når tilmeldingsfristen er overskredet, kan vi ikke refundere det betalte beløb.

Kontaktinformation til arrangør

Alzheimerforeningen